Gatekunstneren møter folk der de ferdes

student-1258137_960_720

Den store fordelen ved å eksponere sin kunst for et uforberedt publikum i det offentlige rom er at man møter så mange mennesker at om man bare oppnår kontakt med en av tusen så oppnår man kanskje kontakt med flere enn om man skulle betale en gallerist for å forestå formidlingen. Og alle har vel opplevd kunstnere som stiller ut sin kunst på gater og torg. Og ofte nøyer de seg ikke med å stille ut kunsten, de skaper den ofte der og da også. En skapelsesprosess som nok ikke passer så mange, men som er meget effektiv for de den passer.

Turistattraksjoner som trekkplaster

Å stille sin kunst ut på gater og torg er nok mer et kontinentalt fenomen enn et norsk eller nordisk. Dstudent-1258137_960_720et kan naturligvis ha så banale forklaringer som vær og føreforhold, men man sikkert også henge sammen med lynne og kultur. Felles med alle andre utstillingsformer er i alle fall at man ønsker å optimalisere muligheten for å treffe kjøpeinteresserte. Derfor finner man ikke gatekunstselgerne i bakgater. De er naturligvis der det ferdes mange mennesker. Som for eksempel ved de store turistattraksjonen. Alle som har vært ved Montmartre og Place du Tertre i Paris eller ved de spanske trapper og Piazza Navona i Roma, vet at her er antallet kunstnere stort. Og for å optimalisere mulighetene for salg så er motivene tilpasset det publikum er opptatt av der og da, nemlig de aktuelle severdighetene.

Nå er ikke det å stille ut på gater og torg noe som står veldig høyt i kurs hos kunstnere generelt og kunstkjennere spesielt, men man skal ikke se bort fra at man også der kan snuble over kvalitetskunst. Det finnes tross alt mange eksempler på kunstnere som er blitt oppdaget på gaten eller som i alle fall startet sin kariere der.